سـامـان تـهـویـه آسـیــا

فن کویل مینی چیلر داکت اسپلیت وی آر اف

جهت تماس کلیک کنید
02122362104

نکته های تهویه مطبوع

نکته های تهویه مطبوع – سـامـان تـهـویـه آسـیــا 
– لوله تخلیه آب ، لوله های مسی رفت و برگشت و کابل برق داکت اسپلیت را بصورت یک مجموعه لوله با نوار پرایمر ببندید
 
– قبل از نصب صفحه نگهدارنده پشتی یونیت داخلی داکت اسپلیت به جنس و مصالح سقف توجه کنید
 
– یونیت داکت اسپلیت را در جهتی نصب کنید که جهت پرتاب هوا به سمت وسط اتاق و با حداکثر پوشش محیطی عمل کند
 
– یونیت داخلی داکت اسپلیت را در مجاور یا بالای وسائل گرمازا از قبیل بخاری، شوفاژ و سیستم های رطوبت زن اجاق گاز خوراک پزی نصب نکنید
 
– در صورتی که دستگاه داکت اسپلیت دارای حالت گرمایشی باشد درپوش تخلیه آب یونیت داخلی را نصب و مسیر مناسبی برای تخلیه آب در نظر بگیرید
 
– یونیت خارجی داکت اسپلیت را در نزدیکی آنتن های ماهواره بیسیم نصب نکنید
 
– در صورت نصب یونیت خارجی داکت اسپلیت روی بام و شیروانی نیاز به سوراخ کردن سقف جهت عبور لوله به سمت پایین، بعد از نصب لوله ها حتما محل سوراخ را با ماستیک آب بندی کنید
 
– در صورت نصب یونیت خارجی داکت اسپلیت روی بام و شیروانی و سطوح افقی و شیب دار از تراز بودن یونیت اطمینان حاصل کنید
 
– نصب یونیت خارجی در ارتفاعی بالاتر از یونیت داخلی در چنین شرایطی حتما از تله روغن استفاده کنید
 
– نصب یونیت خارجی مینی چیلر در ارتفاعی بالاتر از یونیت داخلی
 
– در صورت نصب چند دستگاه یونیت داکت اسپلیت خارجی کنار هم فاصله جانبی حداقل 80 سانتیمتر را رعایت فرمایید . یونیت های خارجی در صورت مجاورت بصورت موازی تحت تاثیر هوای خروجی یکدیگر قرار می گیرند
 
– فضای لازم جهت انجام عملیات سرویس و تعمیرات را در اطراف یونیت خارجی در نظر داشته باشید
 
– یونیت خارجی داکت اسپلیت را در نزدیکی خروجی فن های اگزاست ، دودکش ، هود آشپزخانه و محل های آلوده به ذرات معلق در هوا نصب نکنید . این ذرات و چربی ها باعث کثیف شدن سطح کویل کندانسور شده و ضریب انتقال حرارت آن را کاهش می دهند
 
– تابش مستقیم آفتاب باعث کاهش راندمان کاری کندانسور داکت اسپلیت شده و در عملکرد سرمایی کولر تاثیر منفی خواهد گذاشت
 
– توجه فرمایید که یونیت خارجی داکت اسپلیت حتی المقدور نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گیرد
 
– در صورت نصب یونیت داکت اسپلیت روی بالکن یا لبه پنجره به علت وجود ارتعاشات کمپرسور از لرزه گیر مناسب یا در صورت نیاز از منجیت استفاده کنید و در صورت استفاده از اتصال پیچ و مهره در اسکلت نگهدارنده یونیت داخلی حتما از واشر فنری استفاده کنید
 
– در محل نصب داکت اسپلیت نباید خطر نشت گاز های قابل اشتعال وجود داشته باشد
 
– محل نصب داکت اسپلیت باید استحکام لازم را جهت تحمل وزن دستگاه را داشته باشد
 
– خروجی و ورودی دستگاه داکت اسپلیت نباید پوشانیده شوند
 
– دستگاه باید در محلی نصب شود که براحتی هوای مورد نیاز توسط آن دمیده شود . در صورت عدم رعایت این نکته هوای رفت کندانسور ، مجدد برگشت می شود و باعث می گردد کمپرسور اورلد کند
 
– محل نصب یونیت خارجی داکت اسپلیت باید به نحوی انتخاب شود که هوای خروجی و صدای حاصل از دستگاه مزاحمتی برای همسایگان ایجاد نکند
 
– فن‌کویل‌های کانالی
در ظرفیت‌های ۶۰۰ الی ۲۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه ساخته می‌شوند و به سه طرح زیر می‌باشد :
کانالی سقفی توکار . کانالی سقفی روکار . کانالی دیواری روکار ایستاده
 
– فن کویل‌های سقفی
ظرفیت این فن کویل‌ها هم معمولاً بین ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه می‌باشد. این فن‌کویل‌ها به دوصورت کابینت دار و بدون کابینت می‌باشند
 
– فن کویل‌های زمینی
ظرفیت این فن کویل‌ها ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه بوده و هوا را بصورت بالا زن یا روبرو زن منتشر می‌سازند
 
– فن کویل کانالی (DUCTED FAN COIL) – فن کویل زمینی – فن کویل سقفی ( با کابین و بدون کابین )
 
– در فن کویل‌ها درجه حرارت توسط ترموستات و مقدار رطوبت توسط هیومیدستات و مقدار هوا توسط فن و مقدار هوای تازه به روشهای متداول کنترل می‌شود
 
– فن کویل از اجزای زیر تشکیل شده‌است
فن . کویل های گرمایش و سرمایش . فیلتر هوای قابل تعویض یا قابل شستشو . شیر فلکه . شیر هواگیری
 
–  ضریب عملکرد چیلرهای تراکمی بین ۲ تا ۶٫۱ است
 
– ضریب عملکرد چیلرهای جذبی دو اثره ۱ است
 
– ضریب عملکرد چیلرهای جذبی تک اثره بین ۰٫۶ الی ۰٫۸ است
 
– عمومی‌ترین خنک‌کننده در چیلرهای جذبی سیستم برمید لیتیم ( لیتیوم برماید ) است
 
– در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذب کننده ( Absorber ) و مولد حرارتی ( ژنراتور ) بجای کمپرسور استفاده می‌گردد
 
– در کنار دریا فشار وکیوم بایستس 1.29 اینچ جیوه باشد و در تهران 27 اینچ جیوه
 
– از گیج آبی یا سبز برای فشار کم و وکیوم کردن دستگاه چیلر استفاده می شود
 
– از گیج قرمز برای فشار زیاد و تست ازت استفاده می شود
 
– مقدار اسید برای هر ظرفیت چیلر معادل 1/5 کیلوگرم پیشنهاد می شود
 
– روغن داخل کمپرسور حدود 1/2 سطح شیشه روغن نما باشد و اگر از 1/4 سطح شیشه کمتر باشد روغن لازم را تامین کنید
 
– سطح شیشه نشان دهنده مایع مبرد چیلر باید صاف و بدون حالت کف زدگی باشد
 
– فشار روغن حداقل PSi 20 بیشتر از درجه فشار مکش باشد
 
– برای روغن زدن باید چیلر خاموش باشد
 
– برای وکیوم کردن چیلر بایستی چیلر خاموش باشد
 
– برای روشن کردن چیلر ابتدا فن برج سپس پمپ فن کوئل و بعد از آن پمپ برج را روشن می کنیم
 
– در حالت کارکرد چیلر تمامی شیرهای آن بایستی باز باشد مکش – رانش – مایع
 
– هنگامی که میخواهیم گاز تزریق کنیم بایستی شیر سرویس آن را ببندیم
 
– فشار گاز فریون در مکش چیلر تراکمی بایستی 45 تا 75 پی اس آی ورانش 200 تا 260 پی اس آی باشد با کندانسور آبی
 
– دمای آب برگشت برج خنک کن بایستی 5 درجه سانتیگراد با رفت اختلاف داشته باشد
 
– دمای آب رفت برج خنک کن بایستی 28 درجه سانتیگراد باشد
 
– لوله مکش که گاز خروجی از اواپراتور از طریق لوله وارد قسمت مکش کمپرسور می‌گردد
 
– شیر انبساط ترموستاتیک که از دمای گاز خروجی از اواپراتور تاثیر گرفته مقدار ماده مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم می‌نماید
 
– اواپراتور ماده مبرد پس از عبور از شیر انبساط وارد اواپراتور چیلر می‌شود ودر داخل لوله‌های مسی تبخیر شده و به صورت بخار از اواپراتور خارج می‌شود .
تبخیر در اواپراتورباعث سرد شدن آب جریانی در پوسته می‌گردد . آب سرد شده از محل بطرف هواساز و فن کویلها جریان می‌یابد و در برگشت از هواسازیا فن کویلها از محل وارد اوپراتور چیلر می‌شود
 
– شیشه رویت یا سایت گلاس میزان تغذیه ماده مبرد در سیستم و همچنین وجود رطوبت بیش از حد را در سیستم مشخص می‌نماید
 
– شیر برقی که در صورت وصل بودن جریان الکتریکی مسیر عبور مایع مبرد را باز نگه می‌دارد این شیر برقی از ترموستات فرمان می‌گیرد
 
– فیلتر درایر یا صافی رطوبت گیر وجود مواد جامد و رطوبت در دستگاه تبرید موجب بروز اشکالاتی می‌گردد که برای جلوگیری آن از وسیله‌ای به نام فیلتر برای گرفتن مواد جامد و درایر برای گرفتن رطوبت موجود در سیستم استفاده می‌شود
 
– شیر تغذیه ماده مبرد برای شارژ سیستم استفاده می‌شود
 
– شیر سرویس کندانسور برای بستن لوله خروج مبرد از کندانسور در مواقع سرویس و تعمیرات و توقف طولانی دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد
 
– کندانسور چیلر از نوع پوسته و لوله ، در داخل پوسته گاز مبرد و در داخل لوله‌ ها آب خنک جریان دارد
 
– لوله رانش چیلر گاز خروجی از کمپرسور را به کندانسور هدایت می‌کند
 
– کمپرسور چیلر گاز خروجی از اواپراتور را متراکم کرده وارد کندانسور می‌کند
 
– کوپلینگ چیلر جفت کننده محور الکترو موتور با محور میل لنگ کمپرسور است
 
– الکتروموتور چیلر میل لنگ کمپرسور را به حرکت در می‌آورد
 
– اگر کمپرسور چیلر بر اثر فشار بالا قطع شود باید از سیستم رفع عیب شده و کلید ریست را فشار دهیم ولی اگر بر اثر فشار پایین قطع شود دوباره بر اثر افزایش گاز دستگاه روشن می‌شود
 
– در چیلر تراکمی با کندانسور آبی معمولاً فشار پایین را روی ۳۰ psi و فشار بالا را روی psi ۲۲۰ و با کندانسور هوایی فشار پایین را روی ۴۰ و فشار بالا را روی ۲۵۰ psi می‌توان تنظیم کرد
 
– در سیستم چیلر کمپرسور باید با فشار مکش و دهش معینی کار کند
 
– لوله LP به قسمت مکش کمپرسور متصل کرده و لوله HP را به قسمت فشار بالا
 
-کنترل فشار بالا و پایین
این وسیله جهت کنترل کردن فشار دستگاه می‌باشد
 
– چیلر تراکمی رفت و برگشتی
چیلر تراکمی اسکرو
چیلرهای تراکمی اسکرال Scroll
 
نکته های تهویه مطبوع – سـامـان تـهـویـه آسـیــا
  • یک نظر بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.